Семейната компания STIHL, със седалище във Вайблинген, Германия, е глобален играч, който разработва, произвежда и продава електрически инструменти за горско стопанство, селско стопанство и поддръжка на градини и ландшафти. Дискусия с Мартин Шварц, член на Изпълнителния съвет по управление на производството и материалите от януари 2020 г., относно минимизиране на риска в трудни времена.
Г-н Шварц, много компоненти в продуктите на STIHL се произвеждат вътрешно. Защо е така?
Мартин Шварц: Базира се на произхода на компанията: Ние разработваме авангардни технологии. Нашето вътрешно производство ни позволява да приспособим основните компоненти към нашите изисквания без компромис и правим това от дълго време. Нашата група от компании се разраства повече от 50 години, започвайки със създаването на завод за леене под налягане на магнезий в региона Айфел през 1971 г. Сега произвеждаме нашите компоненти в седем страни по света. Но дори и с вертикална интеграция от над 50%, ние, разбира се, купуваме части и култивираме дълбоки, дългосрочни, съвместни взаимоотношения с доставчиците.
Бяха ли или са засегнати вашите глобални вериги за доставки от проблеми, свързани с пандемия или война?
Имаше значителни проблеми с международния транспорт и тези ефекти продължават. Ето защо инвестираме както в производствената си мрежа, така и в доставчиците, за да можем да съкратим вътрешните и външните вериги за доставки. Руската агресия срещу Украйна, която осъждаме най-категорично, ни повлия по два начина: Трябваше да транспортираме персонала на нашата търговска компания в Киев на безопасно място, заедно със семействата им. Работили сме и с нашите украински доставчици на кабелни снопове и гумени части, за да намалим риска за хората и от прекъсвания на доставките, например чрез повторно въвеждане в експлоатация на убежища. Част от производството е преместена в други страни или е внесена в нашето собствено производство.
Какви последици има ситуацията за развитието на вашето производство?
Ние зависим от глобализираната икономика както за продажбите, така и за снабдяването. Въпреки това, трябва да смекчим риска. Например, ние намаляваме вътрешния поток от части, като произвеждаме пластмасови части както в САЩ, така и в Германия. Когато това не е логично поради технологични и ценови причини, както е в случая с производството на бутилки в Бразилия, ние се опитваме да компенсираме риска чрез натрупване на буферни запаси. Здравата капиталова структура на STIHL ни помага да постигнем това. Освен това, водим разговори с доставчици относно това кои части от междуконтиненталната верига можем да включим в собственото си производство или да възложим обратно на доставчици.
Как вземате необходимите решения на фона на напрегнатата световна и икономическа ситуация?
Досега нашите бизнес решения се ръководеха предимно от качеството и разходите за последващи доставки. Сега устойчивите вериги за доставки и устойчивостта са допълнителни съображения, на които се отдава по-голяма тежест от преди. Разширяваме критериите за вземане на решения и включваме изключително разнообразни перспективи в компанията. Това е сложен подход, но води до правилните решения, което също означава, че трябва да поемаме рискове. Настоящата ситуация може да се визуализира като лъчи, които се сближават, преминавайки през лупа: Съществува едностранна зависимост от отделните източници на доставки, което наистина подчертава значението на стратегия за намаляване на риска на политическо ниво. Нашата зависимост от руски газ, полупроводници от Тайван и редкоземни елементи от Китай може да бъде намалена само в рамките на европейската мрежа или в контекста на западните ценности и среда.
Мартин Шварц е в STIHL AG от 2012 г., като преди това е работил в индустрията за доставки за автомобили. От 1 януари 2020 г., като член на Изпълнителния съвет, отговарящ за производството и управлението на материалите, неговите отговорности включват производствени обекти в Германия, Австрия, Швейцария, САЩ, Бразилия, Китай и Филипините. STIHL е основана през 1926 г. и днес продава продуктите си в над 160 страни по света.
Интервюто с Мартин Шварц беше публикувано през октомври 2022 г. в списанието за клиенти LuPe, издавано от консултантската компания за мениджмънт и персонал Liebich & Partner.