„Стремим се към лидерство в областта на двойните технологии“

Майкъл Трауб в монтажа на завод 2 във Вайблинген.
Майкъл Трауб в монтажа на завод 2 във Вайблинген.

Михаел Трауб е председател на Изпълнителния съвет на STIHL от почти 2 години. В интервюто си за „Blick ins Werk“, по време на обиколка на Завод 2 във Вайблинген, той говори за текущото бизнес развитие на компанията и правилната стратегия за справяне с предизвикателствата на бъдещето. Фокусът е върху трансформацията на безжичните технологии и технологичното лидерство в продуктите, задвижвани с бензин и безжични.

Как се чувствате след 2 години завръщане в Германия?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Чувствам се много комфортно тук, в страната, особено в нашия семеен бизнес с международна насоченост. Бих искал да се възползвам от тази възможност да благодаря на всички колеги за топлото посрещане и за широката им, конструктивна подкрепа за моята работа.

Живял/а си в чужбина 20 години, преди да се присъединиш към STIHL. Как се промени Германия според вас?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Все още виждам манталитета в Германия като земен, задълбочен и основан на ценности. Това е много приятна за живот и очарователна страна с умни и мотивирани хора. Освен това, обществото се характеризира с мултикултурно многообразие. За да се поддържа нивото на просперитет, бих искал да видя повече готовност за промяна и гъвкавост в някои области. А бюрокрацията в тази страна понякога е значителна. За съжаление, призивите за намаляване на бюрократичната тежест до голяма степен не се чуват.

Оттогава сте посетили много обекти на STIHL в Германия и чужбина и сте разговаряли със служители, специализирани търговци и бизнес партньори. Какво забелязахте? Какво представлява тази компания?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Компанията е насочена към дългосрочен план – благодарение на нашите отдадени акционери, които реинвестират по-голямата част от печалбите си. Тук всичко е въпрос на хора. Служителите притежават дух на STIHL, силно се идентифицират с компанията и са силно мотивирани и отдадени. Бих искал да благодаря на нашите служители по целия свят за тяхната силна отдаденост на семейния ни бизнес. Те са най-важният фактор за успех. Нашите клиенти се доверяват на нашата марка и оценяват високото качество на нашите продукти.

...бензин и безжични продукти?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Що се отнася до бензиновите продукти, нашето качество е известно по целия свят и е почти легендарно. Ние сме и лидер в професионалните безжични продукти. В потребителския сегмент обаче все още трябва да развием нашето технологично лидерство и признание. Преходът от бензинов към безжичен е в разгара си. Тук се нуждаем от повече готовност за промяна и бързина на промените в компанията. Все още имаме много „бензин в кръвта си“ и трябва да се съсредоточим повече върху безжичните устройства.

Нашият основен приоритет е трансформацията към безжични устройства и свързаната с нея цел да се превърнем във водеща компания за безжични устройства за нашите клиенти.
Михаел Трауб, председател на Изпълнителния съвет на STIHL
Майкъл Трауб, Председател на Изпълнителния съвет на STIHL

Как върви развитието на бизнеса на STIHL в момента?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Годините на много силен растеж засега са приключили. През 2023 г. сме значително под показателите от предходната година и под планираните нива по отношение на продажбите и производството. Това важи както за Групата като цяло, така и за компанията майка. И оборотът ни също е спаднал. Поради това намалихме разходите през годината, за да стабилизираме резултата. Освен това се наложи да съкратим производствените програми и да осъществим промени в персонала на всички места – макар че го направихме премерено и с добра перспектива. Нашата цел е да засилим конкурентоспособността на компанията, за да можем да защитим работните места в дългосрочен план.

Моля, можете ли да ни разкажете повече за това? Къде се намираме в сравнение с конкурентите в нашата индустрия?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Настоящото развитие е типично за нашата индустрия за електрическо оборудване за работа на открито, с което имам предвид продуктовия сегмент на градинското, горското и строителното оборудване. Тези конкуренти, които през последните години нараснаха дори повече от нас, сега претърпяват особено значителни загуби. Трябва също да се отбележи, че през последните три години имаме почти двуцифрени темпове на растеж. Нараснахме от 3,9 милиарда евро през 2019 г. до 5,5 милиарда евро през 2022 г. Но ерата на бума на пандемията от коронавирус, когато хората трябваше да си стоят вкъщи и затова инвестираха в къщата и градината, приключи. Сега те отново харчат парите си за пътувания и хранене навън. Освен това, животът ни е засегнат от глобални кризи и нови войни. Високите цени на енергията, общата икономическа слабост и високата инфлация се отразяват негативно на продажбите ни. Поради това съм убеден, че сме във фаза на временна консолидация на пазарите.

Значи това е само временен проблем?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Приемаме го много сериозно. Определено бихме могли да се сблъскаме с траен проблем, ако не предприемем контрамерки и оставим всичко да си тече както е. Но като Изпълнителен съвет ние се съгласихме още в началото и в тесен контакт със семейство Щил, че ще приложим подходящи мерки в оперативната дейност, за да управляваме компанията безопасно през това трудно време. Това е оперативната задача, която имаме като ръководство. Моето предположение е, че слабата икономика няма да се възстанови в началото на годината, което означава, че може да се наложи да коригираме допълнително производствената си програма както в компанията майка, така и в STIHL Group.

Майкъл Трауб

Имахме затруднения с доставката по време на пандемията. Понякога нашите клиенти трябваше да чакат дълго време за продукти. По-добре ли се справяме сега в това отношение?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Отделите „Производство“, „Материали“ и „Логистика“ си сътрудничиха фантастично добре и изчистиха натрупаните задачи, така че отново можем да снабдяваме нашите оторизирани дилъри с почти всички продукти навреме. В момента търговците на дребно имат големи количества стоки, които първо трябва да бъдат разпродадени. Това е още една причина, поради която нашите дилъри подхождат предпазливо към поръчките. Само когато наличностите на дилърите се изчерпят значително, продажбите ни ще се увеличат отново.

И кога продажбите ще се увеличат отново? Какви са вашите очаквания?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Очаквам непрекъснато подобрение най-рано през втората половина на тази година. Освен това работим и за оптимизиране на нивото и структурата на собствените ни запаси в компанията майка и групата, тъй като високите нива на запаси ангажират значителен капитал. Това струва много пари и ние искаме да се подобрим значително тук.

В допълнение към тези оперативни задачи, какви са основните предизвикателства за STIHL? Какъв е нашият приоритет?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Светът около нас става все по-нестабилен и се променя все по-бързо. Това се отразява на нашите пазари, продукти, клиенти, конкуренти, доставчици и др. За нас това означава преди всичко да намерим отговор на спада в продажбите на бензинови продукти и да вземем предвид нарастващото значение на безжичните технологии. Конкуренцията в сегмента на безжичните устройства е значително по-интензивна, отколкото в бензиновия сегмент. Следователно, нашият основен приоритет е трансформацията в безжичните устройства и свързаната с нея цел да се превърнем във водеща компания за безжични устройства за нашите клиенти – тоест в професионалния и битовия сегмент в областта на оборудването за работа на открито.

А как изглежда стратегията на STIHL за постигане на тези цели?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Стремим се към лидерство в двойната технология – при бензиновите и безжичните продукти. Въпреки това, ще трябва да направим значително повече инвестиции в безжични технологии в бъдеще – в хора, машини, пазари и технологии. За тази цел сме създали нашата стратегия „Батерията е на първо място“. Това означава да съсредоточим дейностите и ресурсите си върху безжичните технологии като приоритет. Искаме да утроим нивото си на приходи от безжичен бизнес от 2022 г. до 2028 г. За тази цел инициирахме редица мерки, които обединяваме в стратегическата област на действие „Програма за трансформация на батериите“.

А как ще използваме другите си бизнес области?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Нашата стратегия може да бъде успешна само ако използваме пълноценно потенциала на всички бизнес области. В бензиновия бизнес ще продължим да бъдем технологичен лидер във високопроизводителни приложения. Същевременно ще смекчим продължаващото заместване на бизнеса с двигатели с вътрешно горене с безжични двигатели в развитите страни чрез растеж на развиващите се пазари. В бизнеса с резервни части фокусът е върху проникването на съществуващите пазари и разширяването на бизнеса с резервни части и сервиз. Рентабилността на тези два сегмента ще формира основата на нашата трансформация в батериите.

Майкъл Трауб в Центъра за развитие във Вайблинген.
Майкъл Трауб в Центъра за развитие във Вайблинген.

Това са много обширни проекти. Постижими ли са те с днешната бизнес организация или са ни необходими нови структури и процеси за това? И каква роля играе компанията майка?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Местоположението в Германия е от основно значение за това. Това е централата на корпоративната група. Най-важните стратегически и оперативни мерки се подготвят и решават във Вайблинген. Но също така знаем, че не можем да преодолеем предизвикателствата на бъдещето само от Германия – напротив. Ще бъдем успешни само в глобална мрежа и като международен екип на STIHL. Имайки това предвид, ние се стремим към ново и по-силно партньорство с нашите свързани компании. Искаме да постигнем това в контекста на MOVE, чрез нова организационна структура и корпоративно управление, което е унифицирано в световен мащаб. За различните корпоративни функции, като продажби, маркетинг, покупки или човешки ресурси, са определени ясно дефинирани структури и форми на сътрудничество. Това означава, че ресурсите могат да бъдат обединени по целия свят в регионалните центрове (регионални хъбове) на нашите свързани компании, за да можем да се координираме по-добре помежду си и да се подкрепяме взаимно. Заедно можем да използваме регенерираната енергия от това, за да предложим на нашите клиенти още по-добри продукти и решения.

Споменахте, че компанията майка играе централна роля. Това важи ли и за продукцията?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Това се отнася за продукцията, докато немският обект е конкурентоспособен. Въпреки това, конкурентоспособността ни в тази страна непрекъснато намалява. Високите цени на енергията, сериозният недостиг на квалифицирани работници, прекомерната бюрокрация, високите заплати и допълнителните разходи за труд, както и данъчната тежест, която е над средната за света, правят местоположението в Германия все по-непривлекателно за компаниите. Въпреки това ще правим инвестиции тук, във Вайблинген, например в собственото производство на EC двигатели за нашите професионални безжични електроинструменти. Това се дължи предимно на дълбоките връзки на семейство Щил с този регион. Освен това, близостта до нашия отдел за разработка е предимство за тази иновативна технология. Но за да могат семейните предприятия да инвестират повече тук в дългосрочен план, предприемаческата дейност в Германия трябва отново да бъде по-изгодна. За съжаление, в момента не виждам голяма перспектива за това.

Какво те кара да мислиш така?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Германия има огромни проблеми като местоположение и е в рецесия. Преките инвестиции от чуждестранни компании са ниски тук, в Германия. И по средата на тази ситуация се води дискусия за четиридневна работна седмица с пълно заплащане. Това е напълно нереалистично. Това би довело до още по-голяма миграция на създаване на стойност и работни места от Германия към други страни. Със сигурност никой не иска това. Вместо да говорим за по-малко работа, трябва да търсим начини за въвеждане на повече гъвкавост в света на труда.

Нека оставим политиката и да се върнем към STIHL. Какви са вашите планове за компанията през 2024 г.?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Като Изпълнителен съвет, ние ще работим заедно за по-интензивно изпълнение на нашите стратегически проекти и мерки през следващата година. В Групата започваме да развиваме нашите глобални организационни структури и процеси в ключови корпоративни функции. И като пример за една от най-важните стратегически области на действие за STIHL Group, бих искал да спомена ONE STIHL. Досега 25 търговски компании на STIHL и една производствена компания са преминали към новия процесен и системен пейзаж S/4HANA. В момента се разгръщат още 3 търговски компании и 2 производствени компании. Подготовката за ONE STIHL вече е в разгара си в компанията майка и в Бразилия. Моля всички засегнати служители за тяхната всеотдайна подкрепа при изпълнението.

А можете ли да ни разкажете за личните си планове за следващата година?

МИХАЕЛ ТРАУБ: Голям фен съм на лизинга на електрически велосипеди STIHL и току-що си взех електрически велосипед – с мощния двигател от Bosch. Следващата година понякога ще карам колело до работа. Аз и съпругата ми също ще изследваме региона с велосипеди през уикендите. Все още има много за откриване там...

Благодаря Ви много, че разговаряхте с нас, г-н Трауб.

МОЖЕ ДА ВИ ИНТЕРЕСУВА СЪЩО